Sama ada drama, drama bersiri, telefilem atau filem,
karya televisyen Malaysia sentiasa bergelumang dengan kritik. Sejak dari dulu.
Namun jika digrafkan dalam bentuk perbandingan, kritik ke atas karya klasik
atau filem dulu-dulu tidaklah sekontroversi seperti senario industri yang sama
pada hari ini. Kalau dahulu, kita ada karya-karya Seniman Agung, Si Genius Seni
yang sentiasa relevan sepanjang zaman. Dan sedikit filem yang bukan buatannya
tapi agak bermutu seperti filem Hang Jebat lakonan hebat Seniman Nordin Ahmad.
Susun atur dialog yang indah dan penyampaian watak yang berkesan menjadikan
filem tersebut sebagai antara filem terbaik negara dalam senarai FL.
Pada hari ini, di sebalik arus kemodenan yang kononnya
semakin maju, ada saja yang tidak kena dengan karya televisyen tanah air. Tidak
perlu bercakap tentang sekatan dan polisi penapisan yang ada. Ekspresi
keterlaluan, dialog ‘sengal’ dan termasuklah penataan visual pada para pemain
(mekap tebal bagi watak orang kampung atau watak sedang solat. Lepas wudhu,
boleh sempat touch-up lagi ke Jah??) adalah kritik yang biasa. Kemudian tema
cerita. Tema kekeluargaan, perebutan harta, si jahat yang insaf, hantu, dan
komedi berslapstik. Ini sajalah kisah yang akan dihidangkan kepada penonton
sedangkan di Hollywood, sebuah kereta api yang bergerak sudah cukup untuk
mengisi durasi 2 jam tayangan dan tetap diterima. Isunya adalah, kekerapan
penggunaan tema tersebut menjadikan penonton dapat meneka keseluruhan
perjalanan cerita seawal minit tayangan. (Bagi penulis, mengetahui pengarahnya
saja sudah cukup memberikan gambaran lengkap tentang cerita yang
dipertontonkan. Boleh dapat tak kesan pelazimannya di situ?) Bukankah ia
kelihatan bodoh dan tidak berguna?
Tidaklah semua begitu. KRU adalah contoh pembikin yang
dipuji FL kerana sentiasa membawa pembaharuan dalam setiap karya mereka.
FL sedar dilema industri tanah air. Ia dapat dilihat
dalam bentuk interaksi begini:
Pembikin: Kamu cuma nak cerita gaduh-gaduh, hantu,
cintan-cintun, dan lawak. Sebab tulah kami bagi itu saja. Kalau kami buat genre
lain kamu tak tengok, tak guna juga.
Penonton: Kalau kualitinya bagus, kami tengok juga.
Buatlah dulu. Kalau bagus tentu kami layan punyalah.
Pembikin: Sekatan kewangan pula masalah. Untuk buat karya
yang baik, banyak belanja diperlukan. Kalau dah berbelanja sakan bikin, lepas
tu tak dapat pulangan yang disasarkan...siapa nak tanggung kerugian tu?
Penonton: (angkat bahu)
Pencetak rompak: Karya buruk atau karya berkos tinggi,
yang kaut keuntungannya tetap kami. Sori to say....
Bercakap tentang kritik, isu yang paling segar bagi FL
adalah pada Anugerah Lawak WARNA yang
diadakan baru-baru ini. Malam penganugerahan itu menyaksikan Istanbul Aku
Datang mengaut semua kategori yang mencalonkannya termasuklah Anugerah Artis
Wanita Komedi Terbaik. Lisa itu baik. Dan Comel. Seronok tengok dia berlakon.
Tapi itu tidak melayakkannya untuk dinobatkan menjadi artis komedi terbaik di
dalam filem yang menurut FL, bukannya filem lawak pun. Bukan salah Lisa. FL
suka Lisa. Perkara pokoknya ialah IAD tidak sepatutnya disenaraikan langsung
dalam sebarang pencalonan anugerah tersebut. Sedikit jenaka yang diselitkan
bukan bererti ia adalah filem komedi. Kejanggalan yang menjadikan para pembikin
tegar filem komedi seperti Afdlin Shauki dan Mamat Khalid seolah-olah tidak
dihargai. Dua pengarah besar ini adalah antara sedikit pengkarya yang dipandang
tinggi oleh FL di Malaysia kerana hasil kerja mereka dan secara peribadi, FL beranggapan malam anugerah itu
adalah malam untuk mereka berdua. Termanya adalah LAWAK. Bukankah?
Karya yang baik tidak semestinya mahal. Mentaliti. Asas yang paling asas. Banyak elemen yang perlu dibuang dan
banyak elemen yang perlu ditambah dalam rencah industri karya televisyen tanah air
agar lebih berperisa dan sedap untuk disantap.
*Ditulis sepenuhnya berdasarkan pendapat peribadi
penulis. Tidak melibatkan mana-mana pihak ketiga sama ada yang disebut di dalam
penulisan atau pun tidak. FL suka Lisa. Be Cool. Be Artist!
Tiada ulasan:
Catat Ulasan